Integritetspolicy

Vår integritetspolicy förklarar hur vi behandlar personuppgifter. Med personuppgifter avser vi den data vi samlar in från våra användare och hur vi använder denna information för att tillhandahålla våra tjänster. På DigitalTolk prioriterar vi din integritet och säkerhet.

Tillhandahållande av tjänster

För att kunna tillhandahålla våra tjänster måste DigitalTolk identifiera användaren som lägger och accepterar bokningar. Grundläggande personuppgifter samt betalningsinformation lagras.

Rättslig grund: Utförande av avtal.

Lagstadgade skyldigheter

DigitalTolk behandlar personuppgifter i syfte att uppfylla lagstiftningens krav, såsom att rapportera löneinformation.

Rättslig grund: Rättslig förpliktelse.

Anpassade uppdrag

För att säkerställa att varje tolk erbjuds lämpliga uppdrag, har man möjlighet att ange sina preferenser för önskade typer av uppdrag samt dela sin platsinformation. Detta gör att DigitalTolk kan erbjuda uppdrag i närheten av tolken.

Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.

Support

Vi lagrar information såsom e-postadresser och bokarnas namn för att skapa en smidigare upplevelse nästa gång samma bokare gör en bokning, samt för att effektivare kunna erbjuda support och hantera ärenden. Denna information används även som kontaktuppgifter för att hantera fakturor, ge rekommendationer för nya sätt att använda våra tjänster och för att förbättra våra tjänster.

Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.

Behandling av personuppgifter för arbetsansökningar

Vi behandlar personuppgifter från arbetssökande i syfte att utvärdera och hantera deras ansökningar för både aktuella och framtida tjänster. Behandlingen sker för att säkerställa en rättvis och professionell rekryteringsprocess.

Lagring av ansökningsdata

Personuppgifter som samlas in i samband med arbetsansökningar (såsom namn, kontaktuppgifter, löneanspråk, med mera) kommer att lagras i upp till tre (3) år för att möjliggöra en hänsyn till dessa uppgifter vid framtida tjänster av liknande karaktär. Uppgifterna kan komma att sparas längre om rättsliga krav eller andra förpliktelser kräver det.

Rätt att begära radering av personuppgifter

Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter från våra system när som helst. Vi behandlar din begäran inom högst 60 dagar, under förutsättning att vi inte har rättsliga skyldigheter att fortsätta behandla uppgifterna, exempelvis enligt arbetsrättslig lagstiftning eller bokföringslagar.

Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.

Användarupplevelse och användning av tolk- och webbtjänster

Vi sparar information om användningen av våra tjänster för att identifiera eventuella tekniska problem, såsom oväntade avslutningar av appen, webbplatsen eller liknande situationer. Syftet är att säkerställa att tillräcklig information finns tillgänglig för att upprätthålla hög kvalitet på våra tjänster.

Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke.

Webbplatsanalys

Webbplatsanalys

Vi använder analysvertyg som finns på våra egna servrar (dvs vi delar ej med Google eller dylikt) för att förstå hur besökare interagerar med våra webbplatser. Detta innefattar insamling av information såsom:

  • vilka sidor som har besökts
  • hur lång tid som spenderas på respektive sida
  • hänvisningskällor (t.ex. från vilken länk du kom till vår webbplats)
  • typ av enhet och webbläsare
  • ungefärlig geografisk plats (t.ex. stad/region).

Besöks-ID och cookies

Vårt webbanalyssystemet tilldelar varje besökare ett unikt besöks-ID som lagras i en cookie i din webbläsare. Detta gör det möjligt för oss att förstå besöksmönster över flera besök.

Utan att du själv lämnar ytterligare uppgifter till oss (t.ex. via ett formulär med namn och e-postadress) kan vi inte identifiera dig som individ – dina data ligger då endast på våra servrar i ett pseudonymiserat/aggregerat format.

Koppling av historik till vårt CRM vid formulär (retroaktiv historikkoppling)

När du skickar in ett formulär på våra webbplatser – exempelvis för webbinarieanmälningar, nedladdning av innehåll eller andra marknadsföringsrelaterade formulär – kan vi, efter att du lämnat uttryckligt samtycke, koppla samman:

  • din tidigare besökshistorik på vår webbplats (insamlad via webbanalyssystemet)
  • med
  • dina kontaktuppgifter i vårt CRM.

Detta gör vi för att:

  • bättre förstå vilka ämnen och tjänster du är intresserad av
  • kunna erbjuda mer relevant information, uppföljning och innehåll
  • förbättra vår kommunikation och våra tjänster.

Denna koppling sker endast när du aktivt har lämnat ditt uttryckliga samtycke i samband med formuläret (t.ex. genom att kryssa i en samtyckesruta).

Om du inte fyller i något formulär, eller om du inte lämnar samtycke, förblir din besökshistorik endast i webanalyssystemet och är inte kopplad till dig som identifierbar person.

Rättslig grund för denna behandling: Intresseavvägning och samtycke (för CRM + webbanalys-koppling krävs uttryckligt samtycke).

Lagringstid (data retention) för webbplatsdata och CRM

  • Webbplats- och besökshistorik som samlas in lagras i upp till 12 månader innan uppgifterna raderas eller anonymiseras.
  • Kontaktuppgifter och marknadsföringsrelaterad information i vårt CRM lagras så länge vi har ett pågående kund- eller prospektförhållande med dig, eller tills du återkallar ditt samtycke eller motsätter dig behandlingen, om inte längre lagring krävs enligt lag.

Opt-out från analys-spårning

Du kan när som helst välja att inte bli spårad via webbanalysystemet.

För att göra detta kan du kontakta oss på:

privacy (snabel-a) digitaltolk.se

Vi kommer då att vidta skäliga åtgärder för att sluta koppla din aktivitet till ditt besöks-ID och/eller ditt kontaktkort i vårt CRM.

Marknadsföring

Informationen samlas in för att marknadsföra relevanta tjänster. Vi samlar information om de tjänster som används och hur de används.

För marknadsföringsändamål använder vi även vårt marknadsförings-CRM, där dina kontaktuppgifter och dina samtycken kan lagras tillsammans med information om vilka utskick, evenemang och innehåll du har tagit del av.

När du har lämnat uttryckligt samtycke via våra formulär kan information om din webbplatsanvändning knytas till din profil i vårt CRM för att vi ska kunna anpassa kommunikationen till dina intressen.

Rättslig grund: Intresseavvägning och samtycke (för CRM + webbanalys-koppling krävs uttryckligt samtycke).

Uppgifter som insamlas

Den exakta informationen som samlas in varierar beroende på vilken typ av användare som använder tjänsten.

Kontaktuppgifter

Vid registrering av en kund eller tolk i vår tjänst samlas grundläggande kontaktinformation, betalningsinformation, personnummer och liknande användarinformation.

Information om tjänster

Vi lagrar bland annat information om hanterade bokningar, hur bokningar har lagts och accepterats, relevant samtalsdata för utbildning och analys, lämnad feedback, accepterade uppdrag samt aggregerad feedback och betyg om personers användning av tjänsterna.

Tolk- och kundtjänst

När man kontaktar vår tolk- och kundtjänst samlar vi in information för att kunna bistå personen med sitt ärende.

Hur personuppgifter samlas in

Insamling av personuppgifter sker via flera kanaler, inklusive:

  • Informationen användaren själv tillhandahåller vid registrering på vår plattform.
  • Information som användaren lämnar vid kontakt med vår tolk- och kundtjänst genom e-post, fax, inspelade samtal och chattkonversationer.
  • När användaren utnyttjar våra tjänster, till exempel genom att besöka vår webbplats för att lägga eller acceptera bokningar.
  • Information som samlas in via så kallade kakor/cookies och webbplatsanalysverktyget, som hämtar data från din webbläsare.
  • Information som vi erhåller från tredjeparter, till exempel belastningsregistret.
  • Information som genereras när du fyller i formulär på våra webbplatser (t.ex. webbinarieanmälningar, nedladdning av material eller kontaktformulär), inklusive dina eventuella samtycken, som lagras i vårt CRM.

Hur information skyddas

DigitalTolk använder tekniska verktyg och organisatoriska processer för att säkra personuppgifter. Kommunikationen med våra tjänster skyddas genom SSL-certifikat, och känslig information krypteras med enkelriktade algoritmer. Dessa åtgärder garanterar korrekthet och oförändrad data (integritet), skydd mot obehörig åtkomst (sekretess) och reglerad åtkomst för behöriga individer via behörighetskontroller.

All personal, konsulter, entreprenörer och underleverantörer är bundna av sekretessavtal, och DigitalTolk säkerställer att relevanta parter endast har tillgång till den information som krävs för deras arbetsuppgifter.

Förutom detta har DigitalTolk utarbetat rutiner för hantering av:

  • Systemutveckling med fokus på säkerhet och behörighet
  • Dataintegritet
  • Informationssäkerhetsincidenter
  • Upplärning av ny personal
  • Säker tillgång till fysisk utrustning och serverrum
  • Kontinuerlig riskanalys och hantering av risker
  • Säker inloggning och enhetskonfiguration

Överföring till tredje land

Som huvudregel överför inte DigitalTolk personuppgifter till länder utanför EU/EES. Om sådana överföringar ändå skulle ske, sker det i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

När grund för fortsatt insamling av personuppgifter saknas

När det inte längre finns en giltig grund för fortsatt insamling av personuppgifter, tar DigitalTolk bort uppgifter som inte längre har något ändamål att lagras för. Personuppgifter från uppdragstagare som inte har utfört uppdrag raderas regelbundet, samt på uppdragstagarens begäran. Vissa uppgifter som krävs enligt andra tillämpliga lagar, såsom bokföringslagen, behålls.

Myndighetsutlämning: Enligt lag och myndighetsbeslut kan vi bli ombedda att lämna ut kontakt-, löne- och fakturauppgifter till myndigheter som exempelvis Skatteverket och Försäkringskassan med flera.

Dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen (GDPR)

Du har rätt att:

  • Begära tillgång till de personuppgifter vi behandlar om dig (registerutdrag).
  • Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.
  • Begära radering av dina personuppgifter (“rätten att bli bortglömd”) när det inte längre finns en laglig grund för behandlingen.
  • Motsätta dig viss behandling, till exempel behandling för direktmarknadsföring.
  • Begränsa behandlingen i vissa situationer.
  • Återkalla ditt samtycke när som helst, när behandlingen grundar sig på samtycke (t.ex. koppling av webbplatshistorik till vårt CRM).
  • Flytta dina uppgifter (dataportabilitet) i vissa fall.

För att utöva dina rättigheter kan du kontakta oss på:

privacy (snabel-a) digitaltolk.se

Du har även rätt att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med gällande lagstiftning.

Kontakt

Vid ytterligare frågor, vänligen kontakta ansvarig för dataskyddsfrågor på DigitalTolk via:

privacy (snabel-a) digitaltolk.se